niedziela, 12 lutego 2017

Żywienie w chorobie Hashimoto

Zapalenie tarczycy Hashimoto (przewlekłe linfocytowe zapalenie gruczołu tarczowego, wole linfocytarne, choroba Hashimoto)- najczęstszy rodzaj zapalenia tarczycy i najczęstsza przyczyna pierwotnej niedoczynności gruczołu tarczowego. Choroba o podłożu autoimmunologicznym, często współistnieje z innymi chorobami autoimmunologicznymi.
CZYTAJ DALEJ
piątek, 10 lutego 2017

Warzywny red bull

Pomidory pełne są witamin, minerałów  i fitozwiązków. Przy tym niskokaloryczne. Zawierają likopen, jeden z karotenoidów o działaniu przeciwnowotworowym oraz witamina C. Mimo kwasowego smaku alkalizują krew. Pobudzają wydzielanie soków trawiennych i wzmagają przemianę materii. Połączenie pomidora z chrzanem daje mocną mieszankę poprawiającą trawienie i metabolizm. Ta ostra przyprawa, także pełna witamin i minerałów, ułatwia trawienie białek zwierzęcych oraz wspiera pracę wątroby i nerek. Zapobieganie zatrucia pokarmowym, ze względu na zawartość fitoncydów - bakterio- i grzybobójczych siarczków. Ma ich tylko trochę mniej niż trzeci składnik soku - czosnek. Ten ostatni ułatwia rozkładanie tłuszczów, poprawia wchłanianie w jelicie. Dzięki aminokwasom - cysteinie i cystynie - pełni ważną rolę w oczyszczaniu wątroby i spiera jej pracę. Jogurt unieszkodliwia zapach czosnku i wspomaga mikroflorę jelitową. Papryka podnosi ilość witaminy C w mieszance i reguluje wydzielenie żółci. Sok bogaty w potas i witaminę C odtruwa odtruwa po nadmiernym spożyciu alkoholu.

CZYTAJ DALEJ
sobota, 4 lutego 2017

Warzywa - lecznicze właściwości i wpływ na nasze zdrowie

BAKŁAŻAN (Solanum melongena)

Jest znany także pod nazwą oberżyny i psianki podłużnej. Bakłażan należy do rodziny psiankowatych, co oznacza, ze jest blisko spokrewniony z ziemniakiem i pomidorem. Posiada bardzo charakterystyczną, foletową, purpurową

BROKUŁ (Brassica cretica)


To warzywo blisko spokrewnione z kapustą. Brokuły poleca się osobom na diecie, gdyż w 100 gramach jest tylko 35 kalorii.
Zalety jedzenia brokułu:
• usprawnienie perystaltyki jelit (dzięki dużej zawartości błonnika)
• działanie przeciwnowotworowe
• ochrona wzroku (dzięki zawartości beta-karotenu).

Aby kupić pełnowartościowy produkt, musimy być wyczuleni na kolor kupowanego przez nas brokułu. Żółte zabarwienie świadczy o jego nie- świeżości. Brokuły nie lubią długiego przechowywania. Należy trzymać je w lodówce. Najlepiej spożyć je przed upływem trzech dni od kupna. Brokuły wyśmienicie smakują z sosem serowym, jako samodzielne danie lub jako element sałatki warzywnej czy zupy.
Regularne spożywanie  brokułów zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych, a szczególnie raka płuc, dlatego poleca się je palaczom. Wykazano, że byli palacze, a nawet osoby palące, które spożywają te warzywa, rzadziej zapadają na raka płuc.

Gotuje się je podobnie jak kalafiory, jednak warto pamiętać, aby przed gotowaniem zanurzyć je, na parę sekund, w wodzie z solą. W ten sposób pozbędziemy się owadów, które mogły ukryć się między różyczkami. Tak przygotowane brokuły należy wrzucać do osolonego wrzątku i gotować ok. 10 minut. Każdego dnia warto zjeść pół miseczki brokułów.

CHRZAN (Armoracia lapathifolia)


W celach konsumpcyjnych wykorzystuje się mięsisty korzeń chrzanu. Chrzan jest rośliną bogatą w witaminę C - zawiera jej aż do 125 miligramów na 100 gramów.Kaloryczność chrzanu (aż 82 kalorie na 100 gramów) związana jest z wysoką zwartością węglowodanów.

Chrzan wpływa na:
 • pobudzenie apetytu
• zmniejszenie gazów i wzdęć
• wydzielanie soków żołądkowych
• zmniejszenie populacji bakterii gnilnych bytujących w jelicie grubym
• ułatwienie trawienia, szczególnie dań mięsnych
 • wspomaganie przemiany materii
• hamowanie namnażania się bakterii
• zmniejszanie problemów reumatycznych.

Chrzan jest stosowany także do sporządzania okładów przy gośćcu stawowym i mięśniowym. Sprawia, że zmniejsza się odczuwanie bólu i maleje obrzęk. Pamiętajmy jednak, że „co za dużo, to niezdrowo”. Chrzan stosowany powinien być jako przyprawa i dodatek do dań – w większych ilościach może spowodować problemy z nerkami. Ostry zapach chrzanu dodaje smaku potrawom, gdy podany jest jako krem chrzanowy lub sos chrzanowy. Warto pamiętać, że tylko świeże korzenie chrzanu posiadają właściwości lecznicze, dlatego najlepiej mieć chrzan we własnym ogródku.


 CZOSNEK (Allium sativum) 


Należy do rodziny liliowatych. Jest wieloletnią rośliną cebulową, której cebule są surowcem jadalnym i leczniczym. Cebula czosnku składa się z 5-15 ząbków. Czosnek ma bardzo długą historię stosowania i jest ceniony na całym globie, a nawet uznawany za panaceum. Ten naturalny antybiotyk i zarazem silny przeciwutleniacz zasługuje na uwagę każdego, kto dba o swoje zdrowie.


100 gramów czosnku to aż 90 kalorii, nie powinniśmy jednak się obawiać, że jedząc czosnek, utyjemy – ząbek czosnku waży jedynie kilka gramów.
Za niezwykłe właściwości czosnku odpowiedzialna jest allicyna. To właśnie ona odpowiada za jego charakterystyczny zapach i właściwości bakteriobójcze. Wystarczy pół ząbka czosnku dziennie, by wspomóc układ odpornościowy. Żeby wydobyć z czosnku lecznicze właściwości, należy posiekać drobno jego ząbki lub je zmiażdżyć.
Nierozdrobniony ząbek czosnku zawiera allinę, która nie ma zapachu. Dopiero po pocięciu lub zmiażdżeniu ząbka czosnku zostaje ona przekształcona w allicynę, której drażniący i ostry zapach zna każdy z nas. By allicyna działała na nas optymalnie, powinniśmy jeść rozdrobnione ząbki czosnku na surowo.
Działanie czosnku na organizm ludzki zostało potwierdzone przez badania medyczne, a długa historia stosowania poświadcza jego wartość. Czosnek przede wszystkim charakteryzuje się skutecznością i wszechstronnością działania. Intensywny zapach czosnku, który nie jest powszechnie lubiany, niestety idzie w parze z jego leczniczymi właściwościami. Dlatego bardziej poleca się jedzenie surowego czosnku niż tego, który jest składnikiem preparatów.
Najbardziej wartościowy jest czosnek od razu po zbiorze. Ten, który jest wyschnięty i przechowywany przez długi czas, traci swoje właściwości.
Ostry smak czosnku wiąże się ze związkami siarki, a związki allicyna i skordynina A i B są odpowiedzialne za hamowanie rozwoju bakterii i ich niszczenie.

Jak działa czosnek?
• bakteriobójczo
• przeciwwirusowo
• grzybobójczo
• przeciwzakrzepowo
• przeciwrobaczo – działa na glistnicę, tasiemczycę i owsicę
• przeciwreumatycznie – poprzez zmniejszanie stanu zapalnego i obrzęku stawów
• przeciwnowotworowo

CYKORIA (Cichorium intybus)

Roślina o charakterystycznym gorzkim posmaku. Główki cykorii są białe, a liście żółte (podczas wzrostu nie mają kontaktu ze światłem, stąd brak zielonego zabarwienia). 100 gramów cykorii to jedyne 25 kcal.
Cykoria jest popularnym dodatkiem do kawy zbożowej. Jest stosowana jako zastępnik kawy, gdyż zawarty w korzeniu cykorii związek, o nazwie inulina, przypomina ją swym aromatem.
Cykoria spożywana w dużych ilościach może pozbawić organizm cynku, wapnia i żelaza.

Cykoria ma zastosowanie w leczeniu. Korzeń cykorii wykorzystuje się:
• we wspomaganiu procesów trawienia
• dla zwiększania apetytu
• przeciwbakteryjnie
• dla usprawnienia pracy wątroby
• dla regulacji flory jelitowej
• przy zapobieganiu rozwojowi miażdżycy
• w odchudzaniu
• żółciopędne
• dla ułatwiania przyswajania pokarmów

Cykoria ma zastosowanie w kuchni jako:
- dodatek do sałatek
- warzywo gotowane na parze
 -napój

Kupując cykorię, powinniśmy zdecydować się na roślinę o kruchych, delikatnych liściach. Cykoria nie powinna mieć kontaktu z promieniami słonecznymi i światłem. Zawsze powinniśmy ją osłaniać papierowymi torbami lub ręcznikami.

OGÓREK (Cucumis sativus)


Jest popularnym warzywem o zielonej skórce, która jest jego najwartościowszą częścią. Ogórek to warzywo idealne. Ma niewiele kalorii, jest smaczny, a do tego bardzo zdrowy. Składa się głównie z wody, stąd 100 gramów ogórka to zaledwie 14 kilokalorii.

Ogórek wpływa:
• na obniżenie poziomu cholesterolu
• oczyszczająco na organizm
• na nawodnienie organizmu
• na polepszenie pracy układu trawiennego i likwidację zaparć
• antybakteryjnie
• moczopędnie
• na obniżenie poziomu cukru we krwi, dlatego polecany jest cukrzykom
• na zmniejszenie opuchlizny kończyn
• wspomagająco na pracę układu odpornościowego
• na łagodzenie dolegliwości związanych ze schorzeniami dróg moczowych.

Ogórki mają szerokie zastosowanie w kuchni:
• świeże ogórki można jeść na surowo, spożyć jako mizerię lub tzatziki
• są doskonałym dodatkiem do sałatek, chłodników
• kiszone i małosolne stanowią smakowity dodatek do obiadu
• nadają się na przetwory.
UWAGA! Ogórki należy starannie przeżuwać, gdyż mogą powodować wzdęcia i gazy.


  • Przed gotowaniem świeżych liści szpinaku należy pamiętać o odrzuceniu zdrewniałych części łodyg. 
  • Najbardziej wartościowy jest szpinak młody, który powinno się jeść surowy. 
  • Poleca się, by dania ze szpinakiem jeść wraz z nabiałem, np. sosem śmietanowym czy serem feta. Dzięki takiemu zabiegowi unikniemy wiązania wapnia w jelitach, a szkodliwe szczawiany zostaną wydalone. 

UWAGA! Szpinaku nie poleca się osobom chorym na reumatyzm, artretyzm i kamienie żółciowe.


ZIEMNIAKI (Solanum tuberosum) 


Pochodzą z Ameryki Południowej. Do Europy przywieźli je Hiszpanie. Ziemniaki ceni się za ich walory smakowe i szerokie zastosowanie.
Ziemniaki są najpopularniejszymi warzywami na świecie. Występuje bardzo wiele odmian ziemniaków, podstawowe to:
• ziemniaki jadalne
• ziemniaki przemysłowe – z nich produkowane są krochmal i alkohol
• ziemniaki pastewne – przeznaczone na paszę dla zwierząt.

Młode ziemniaki powinno się spożywać ze skórką, starsze gotować w mundurkach lub obierać możliwie najcieniej. Dzięki takiemu postępowaniu z ziemniaków nie zostaną wypłukane składniki mineralne i będziemy mogli się cieszyć bogactwem ich właściwości.
Ziemniaki to warzywa bogate w skrobię, stąd ich kaloryczność, a także pożywność. 100 gramów ziemniaków zawiera 88 kilokalorii.

Ziemniaki:
 • mają właściwości zasadotwórcze
• poprawiają trawienie
• mają działanie przeciwreumatyczne,
• przeciwdziałają zaparciom, gdyż zawierają duże ilości błonnika
• wzmacniają układ krwionośny
• pobudzają przemianę materii
• dzięki temu, że są bogatym źródłem potasu, wpływają na gospodarkę wodną organizmu
• zwiększają wydzielanie moczu
• łagodzą dolegliwości żołądkowe
• niegdyś starte surowe ziemniaki były lekiem na oparzenia.

 Kupując ziemniaki w celach spożywczych, zwróćmy uwagę, jaką odmianę wybraliśmy:
• Ziemniaki mączyste – do nich należy najpopularniejsza odmiana: bryza. Takie ziemniaki po ugotowaniu są sypkie i się rozpadają. Dlatego są najlepsze do zup i placków ziemniaczanych.
• Ziemniaki sałatkowe to takie, które po ugotowaniu się nie rozpadają. Są idealne do sałatek. Najbardziej popularną odmianą jest frezja.
• Ziemniaki uniwersalne nadają się do wszystkich potraw.

Unikajmy zakupu ziemniaków:
• kiełkujących
• posiadających zielone części
• z oczkami
• z nierówną, chropowatą skórką.

UWAGI
 • Ziemniaki przechowujemy w chłodnym i suchym miejscu bez dostępu promieni słonecznych. Najlepiej na miejsce przechowywania wybrać szafkę, lecz nigdy lodówkę! Przetrzymywanie ziemniaków w lodówce sprawi, że zmieni się ich smak.
• Nigdy nie jedzmy surowych ziemniaków, gdyż zawierają one trującą dla naszego organizmu solaninę, która wywołuje bóle brzucha.
• Kupując ziemniaki, sprawdźmy: - czy są na pewno tej samej odmiany, - czy różnią się kolorem, kształtem, wielkością , - czy nie posiadają żadnych uszkodzeń.

Obrane jak najcieniej ziemniaki bądź ziemniaki ze skórką (uprzednio wyszorowane) wkładamy do osolonej wrzącej wody. Używajmy do gotowania jak najmniejszej ilości wody, by nie stracić cennych składników odżywczych. Ziemniaki gotuje się od 20 do 25 minut pod przykryciem i należy tego czasu pilnować! Po jego upłynięciu ziemniaki się odcedza i odstawia do odparowania.

Ziemniaki, które są dodatkiem do obiadu, można zjeść jako:
• puszyste purée
• chrupiące frytki
• talarki
• kopytka
• klasycznie ugotowane w wodzie bądź na parze.
Z ziemniaków można przyrządzać też dania główne, np.:
• zupę
• sałatkę
• krokiety
• babę
• zapiekanki
• placki.

Do ziemniaków pasują prawie wszystkie dodatki i przyprawy, od czosnku, ziół prowansalskich, smażonej cebuli, po inne warzywa.
CZYTAJ DALEJ
czwartek, 2 lutego 2017

Zdrowy wybór: KETCHUPY

Naturalny ketchup powinien charakteryzować się  umiarkowaną ilością cukru i soli, a także brakiem sztucznych konserwantów i wzmacniaczy smaku. W zasadzie wystarczy 5 składników – pomidory, cukier, ocet, sól i przyprawy. I do tego powinien być robiony z pomidorów, a nie z koncentratu.


CZYTAJ DALEJ

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP