niedziela, 27 listopada 2016

Przykładowy jadłospis przy niedokrwistości

Anemia, inaczej niedokrwistość, jest to niedobór hemoglobiny we krwi, który skutkuje częstym uczuciem zmęczenia i bladością skóry – najczęściej twarzy. Inne symptomy tej dolegliwości zależą przede wszystkim od rodzaju anemii – który to można ustalić w bardzo prosty sposób – na podstawie wyników badań krwi. Najczęściej występującą postacią anemii jest ta wynikająca z niedoboru żelaza. Jej przyczyn może być wiele, wśród tych, które występują w społeczeństwie najczęściej wymienia się: obfitą menstruacje, krwawienie wewnętrzne, niedobór żelaza w diecie, ciążę lub reumatoidalne zapalenie stawów.

I Śniadanie

  • napój z miodu i cytryny
  • pieczywo razowe z masłem
  • pieczeń wołowa lub wieprzowa
  • sałata zielona z kefirem
  • kawa zbożowa z mlekiem


II Śniadanie

  • kromka chleba  razowego z  żółtym serem
  • sałatka ze szpinakiem i pomarańczą


Obiad 

  • zupa fasolowa z pomidorami
  • gulasz wołowy z warzywami
  • surówka z cykorii, jabłka i selera
  • ziemniaki
  • herbata z cytryną


Podwieczorek

  • kisiel porzeczkowy


Kolacja

  • Risotto z mięsem i warzywami
  • kakao

CZYTAJ DALEJ
sobota, 19 listopada 2016

Kurczak w masie orzechowej z brokułami

Składniki (1 porcja):

  • 150 g filetu z kurczaka
  • 200 g różyczek brokułu
  • 2 łyżki masła orzechowego
  • łyżka oliwy z oliwek do smażenia
  • 30 g uprażonych pestek słonecznika 
  • 2 ząbki czosnku
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania:
  1. Brokuły umyć, pokroić, ugotować w osolonej wodzie. Kurczaka pokroić na mniejsze kawałki, przyprawić, sola i pieprzem. Wrzucić na rozgrzany olej razem z czosnkiem.
  2. Gdy się zarumieni, dodać brokuły i masło orzechowe. Mieszać na małym ogniu aż do połączenia składników.
  3. Posypać uprażonymi pestkami słonecznika kurczaka z brokułami.


Wartość odżywcza:



CZYTAJ DALEJ
czwartek, 3 listopada 2016

Zioła wspomagające serce

Bardzo często organizowane są kampanie reklamowe, namawiające nas, byśmy zadbali o swoje serce. Nic dziwnego. Serce jest najbardziej pracowitym organem ludzkiego organizmu, a przez to wymagającym naszej opieki.
Pomocne są też rośliny, znane i używane od wieków, a współczesne badania naukowe roślinnych surowców leczniczych potwierdzają ich skuteczność. Niektóre z nich są szczególnie przyjazne naszym sercom.
Mamy wpływ na liczne czynniki sprzyjające chorobą serca. Możemy im zapobiegać poprzez ograniczenie nadwagi, rozsądne spożywanie soli, tłuszczów zwierzęcych i alkoholu, niepalenie tytoniu, zwiększenie aktywności.

Czy wiesz, że:

* serce dostarcza krew do 75 bilionów komórek człowieka,
* w ciągu dnia serce kurczy się około 100 tysięcy razy,
* w ciągu  1 minuty serce pompuje 5-6 litrów krwi
* w sytuacjach stresowych serce może zwiększyć wydajność nawet pięciokrotnie. Dlatego  długotrwały stres może doprowadzić do osłabienia mięśnia sercowego.

Głóg - jego kwiatostan i owoc stosuje się jako łagodne sodki nasercowe, w chorobach serca wieku starczego czy w przypadkach nadciśnienie tętniczego. Poprawiają pracę mięśnia sercowego, zwiększa siłę i  częstotliwość jego skurczu, normalizuje rytm serca oraz przepływ wiecowy. Skąd się biorą te właściwości? Owoce i kwiatostany głogu zawierają substancje aktywne m.in. takie jak flawonoidy i procyjanidyny, w owocach występują również witaminy A i C oraz sorbitol. Związki flawonoidowe odpowiedzialne są za działanie rozkurczające mięśni gładkich naczyń krwionośnych (głownie wieńcowych), zaś procyjanidyny obniżają łagodne ciśnienie tętnicze. Kwiatostan i owoc głogu oraz wyciągi z nich wchodzą w skład leków ziołowych znacznie poprawiających ogólne działanie serca oraz układu krążenia.
Polecam głogowy napar - 2 łyżeczki owoców głogu rozgniatamy i zalewamy szklanką wrzątku, odstawiamy pod przykryciem na 20 minut, potem odcedzamy i gotowe !

Serdecznik pospolity - ziele serdecznika jest tradycyjnie stosowane w chorobach serca, szczególnie o podłożu nerwowym, w nadciśnieniu oraz palpitacjach serca.
Leki i preparaty z niego stosowane są najczęściej w chorobach układu nerwowego (np. nadmierna pobudliwość nerwowa) w nerwach sercowo-naczyniowych, we wczesnym etapie choroby wiecowej, a także pomocniczo w pierwszym stadium choroby nadciśnieniowej. Ziele serdecznika ma szerokie zastosowanie, jest to spowodowane zawartością m.in. terpenów, alkaloidów, flawonoidów, garbników, kwasów organicznych, soli mineralnych i innych związków czynnych występujących w roślinie

Nostrzyk - ziele nostrzyka jest używane wewnętrznie jako składnik leków, stosowanych na przykład  przy chronicznej niewydolności żylnej, w bólach nóg, uczuciu ciężkości oraz nocnych kurczach mięśni łydek. Poprawa krążenia obwodowe, pobudza obieg limfy, zmniejsza obrzęki i zapobiega tworzeniu się zakrzepów. Przy wewnętrznym stosowaniu należy zachować ostrożność, ponieważ ma skutek działania hamującego krzepliwość krwi (zawartość kumaryny) może spowodować wewnętrzne krwawienia.
CZYTAJ DALEJ
wtorek, 1 listopada 2016

Sól i jej rodzaje

Wystarczy dodać szczyptę soli, by potrawa stała się smaczniejsza. Wzbogaca też potrawy w wiele składników mineralnych. Nie wolno jej jednak jeść bez ograniczeń. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g ( płaska łyżeczka od herbaty). Większa ilość może być szkodliwa, m.in. powodować nadciśnienie. Układając jadłospis pamiętajmy o tzw. soli ukrytej, już zawartej w gotowych produktach. Konserwuje się nią m.in. wędliny, żółty ser, a także sowicie dodaje do wszelkiego  rodzaju przekąsek i pieczywa.

Więcej informacji dotyczącej soli możecie znaleźć w tym poście klik
Solonym przebojem jest pochodząca z Indii sól Kala Namak. Od tysięcy lat stosuje się ją w tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej ze względu na właściwości wspomagające trawienie. Ma ciemna barwę i niezbyt przyjemny zapach , a to z racji wysokiej zawartości siarki.Zanika on jednak podczas gotowania.


  1. Morska - pozyskuje się ją na drodze odparowania wody morskiej. Wartościowa, bo zawiera naturalny jod ( korzystnie wpływa m.in. na funkcje tarczycy i przemianę materii) oraz wiele innych minerałów. Idealna do młynka.
  2. Hawajska - naturalna sól morska. Może być różowa, czerwona (z domieszką glinki mineralnej, ma bardzo intensywny smak i czarna (ta z kolej zawiera drobiny lawy wulkanicznej) Niezwykle dekoracyjna - warto ja dodać np. do zimnego napoju.
  3. Kamienna - naturalna, zawiera wapń i magnez. Najsłynniejsza w Polsce sól kamienna pochodzi z kopalni w Wieliczce. Ceniona jest też sól z Kłodawy. Warto ją dodać do zup, niejodowaną do przetworów.
  4. Himalajska - uchodzi za najczystszą i najzdrowszą, gdyż pochodzi z czasów ery jurajskiej (ok. 200 mln lat temu). Pozyskuje się ją w kopalniach w Pakistanie. Doskonale do wszystkich dań, a szczególnie do warzyw, ryb. Ma lekko słodkawy posmak. Zawdzięcza go minerałom, które nadają jej różowawy kolor.
  5. Warzona - zwana też po prostu kuchenną, to najtańsza, ale i najmniej wartościowa, najmocniej oczyszczona sól - praktycznie czysty chlorek sodu. Wszystkie cenne makro i mikroelementy są wypłukiwane podczas procesu ługowania. Najczęściej wzbogaca się ja w jod, ewentualnie dodaje też środki zapobiegające zbryleniu. Drobna i sypka, najlepsza do solniczki.
CZYTAJ DALEJ

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP