niedziela, 29 maja 2016

Co oznaczają kolory warzyw i owoców?

Warto zapamiętać, jaki wpływ na nasz organizm mają poszczególne, podzielone kolorystycznie grupy warzyw i owoców. Dzięki temu będziemy wiedzieć, po które z nich sięgnąć żeby obniżyć ciśnienie, a które warto jeść przy problemach skórnych.
Owoce i warzywa można podzielić na grupy, charakteryzujące się dużą zawartością konkretnych składników. Taki podział został wprowadzony zgodnie z ich kolorystyką.

Żółć i czerwień


Beta-karoten to niezwykle skuteczny przeciwutleniacz - eliminuje z organizmu wolne rodniki, które są jedną z przyczyn starzenia się naszego organizmu. To właśnie one przerywają włókna kolagenowe, niszczą w ten sposób nie tylko strukturę skóry, ale także inne organy. Ich negatywne działanie nasila się szczególnie wtedy, gdy żyjemy w stresie, mało się ruszamy i nieostrożnie eksponujemy skórę na promienie słoneczne. Beta karoten głównie pomaga nam bronić się przed wolnymi rodnikami, ale to nie koniec jego zalet. Jest on prowitaminą A, ma więc dobroczynny wpływ na funkcjonowanie naszych oczu i wygląd skóry. Beta-karoten wspomaga obniżanie ciśnienia i poziomu złego cholesterolu oraz oczyszczenie organizmu, a nawet ma właściwości antynowotworowe. Gdzie go szukać ? Beta- karoten nie barwi warzyw i owoców na jeden kolor. Znajduje się on zarówno w tych żółtych , pomarańczowy, jak i zielonych. Z pewnością znajdziemy go  w : pomidorze, marchewce, czerwonej i żółtej papryce, dyni, brzoskwini i moreli, ale także w natce pietruszki czy selera.

Biała tarcza


Allicyna to substancja o charakterystycznym zapachu, która ma działanie bakteriobójcze. Nie jest w prawdzie barwnikiem, ale łatwo ją odnaleźć - występuje w białych warzywach, szczególnie w cebuli i czosnku.Działanie allicyny, zwłaszcza jesienią, jest nieocenione, gdyż ma ona działanie przeciwbakteryjne, czyli pomaga walczyć z jesiennymi przeziębieniami. Oprócz tego obniża ciśnienie krwi i pomaga walczyć ze złym cholesterolem. Słowem: czosnek i cebula koniecznie powinny znaleźć się na naszym talerzu jesienią i zimą.

Fioletowa ochrona


Fioletowe, granatowe, ciemnoczerwone owoce i warzywa to zasługa antocyjanów, które są w nich zawarte. To kolejne bardzo ważne antyutleniacze. Antocyjany zapobiegają alergiom, nowotworom, wrzodom i mają działanie przeciwgrzybiczne. Poprawiają przepływ krwi w naczyniach wieńcowych i obniżają ciśnienie - są pomocne w leceniu miażdżycy. Obniżają również  poziom cholesterolu. Najmocniejszym źródłem antocyjanów są owoce i warzywa o intensywnej fioletowej i granitowej barwie: jagody, jeżyny, śliwki, aronia, bakłażan. Znajdują się także w żurawinie, wiśniach czy malinach.

Gra w zielone




Przez długi czas sądzono, że chlorofil to substancja, której jedyną rolą jest udział w fotosyntezie roślin. Okazuje się jednak, że ten nadający roślinom zielony kolor barwnik jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu. Jego główną zaletą są właściwości detoksykujące. Chlorofil uwalnia organizm z toksyn, eliminuje  przynoszące szkodę bakterie. Szczególnie dobroczynny wpływ ma na działanie żołądka i wątroby. Badania wskazują także na jego właściwości przeciwnowotworowe. Żeby go nie zabrakło, jedzenie zielonych liści ziół, surowego szpinaku, sałat powinno wejść nam w krew.
CZYTAJ DALEJ
piątek, 27 maja 2016

Zapiekana kasza jaglana z jabłkami

Składniki (2 porcje):

  • 1/2 szklanki kaszy jaglanej
  • 4 łyżki śmietany 12 %
  • 1 duże jabłko
  • szczypta cynamonu
  • łyżka miodu
  • banan do dekoracji
Sposób przygotowania:
  1. Kaszę dokładnie przepłakać, zimną a potem gorąca wodą. Zalać szklanką wody i delikatnie posolić. Gotować na bardzo małym ogniu około 20 minut.
  2. Jabłko zetrzeć na tarce , połączyć ze śmietaną wymieszą z cynamonem i miodem.
  3. Wysmaruj żaroodporne naczynie odrobiną oleju lub masła, po czym wkładaj warstwami kaszę i jabłka . Pierwszą i ostatnią warstwę powinna stanowić kasza.
  4. Na wierzchu udekoruj plasterkami banana. Zapiekaj w temperaturze 180 st. C  przez ok. 35 min.

Wartość odżywcza



Smacznego !
CZYTAJ DALEJ
poniedziałek, 23 maja 2016

Co wybrać do picia dla rocznego dziecka?

Bobaski są o wiele bardziej narażone na ryzyko odwodnienia niż dorośli. Jednak nie tylko ilość, ale i jakość podawanych maluchom płynów ma tu ogromne znaczenie.
Dzidziuś, tak jak dorosły, w upały meczy się i poci. Jednak częściej niż ty potrzebuje pić. Dlaczego? Po pierwsze, jego organizm w większej ilości składa się z wody ( 70 -80%) przez co każdy jej niedobór to większe straty w małym ciele. Po drugie, ze względu na małą wagę maluch może szybko się odwodnić.
Przedstawiam wam co i w czym warto podawać maluszkowi do picia, a czego lepiej unikać, zwłaszcza latem.

A jak akcesoria

Smakowa słomka do picia, kolorowa butelka, kubek niekapek. Są i inne akcesoria, które bardzo ci się przydadzą: szczotka dokładnie umyjesz butelki, sterylizator ułatwi ich dezynfekcje, a podgrzewacz przygotowanie mieszanki malucha w nocy.

B jak bio produkty

Dopisek BIO lub EKO świadczy o tym, że soczek albo herbatka zostały wyprodukowane z owoców lub ziół, uprawionych i przetworzonych zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej o rolnictwie ekologicznym. Oznacza to najsurowsze kontrole pod kątem obecności zanieczyszczeń oraz m.in. zakaz stosowania środków chemicznych, nawozów sztucznych.

B jak bąbelki

To nic innego jak dwutlenek węgla. A ten może wywołać nadkwasotę, wzdęcia i uszkodzenia błony śluzowej żołądka. Jeśli smyk uwielbia tylko gazowaną wodę i nie ma po niej kłopotów z brzuszkiem, podaj mu ją od czasu do czasu. Spróbuj takiej z niską zawartością dwutlenku węgla. Unikaj natomiast coli, oranżady, toniku i fanty. Zawierają dużo kwasu fosforowego, co źle wpływa na stan kości i zębów malucha. I jeszcze kofeinę, na którą dziecko reaguje np. rozdrażnieniem. W jednym litrze takiego napoju może być aż 20 kostek cukru!

C jak cytryna

Jeśli roczniakowi  dodasz kilka kropel do kubeczka z wodą, napój stanie się bardziej orzeźwiający.
I zdrowy bo dzięki temu smacznemu dodatkowi zwykła woda zmieni się w bogaty w witaminę C nektar. Boisz się, że bobas nie zechce pić kwaskowatego napoju? Przeciwnie maluszki uwielbiają smak cytryny!

D jak dopajanie

Niemowlętom karmionym naturalnie nie trzeba podawać żadnych dodatkowych napojów - pokarm mamy to przecież także picie. W czasie upałów trzeba jednak przystawać malca do piersi  częściej niż zwykle ( pierwsze łyki mleka są bardziej wodniste i lepiej gaszą pragnienie). Niemowlęta karmione sztucznie powinny być regularnie dopajane, najlepiej przegotowaną wodą mineralną o niskiej zawartości sodu. Dziecku, które skończyło roczek, nie musisz przegotowywać wody mineralnej. Smykowi można też dawać herbatki owocowe i soki owocowo-warzywne. ale tylko te przeznaczone dla maluchów poniżej trzeciego roku.

E jak elektrolity

Podczas upałów maluszek szybko się odwadnia i traci cenne elektrolity. Podobnie dzieje się przy gorące , wymiotach, biegunce. Bez elektrolitów organizm jest osłabiony.

G jak granulki

Granulowane herbatki owocowe i ziołowe dla niemowląt czy małych dzieci często zawierają dużo cukru. Dlatego podawaj je maluchom z umiarem lub dodawaj więcej wody, niż zalecana dawka na opakowaniu. Zwłaszcza gdy Twoje dziecko jest pulchne.

H jak herbatka

Zwykła zawiera szkodliwą kofeinę, utrudnia wchłanianie witaminy C i żelaza,  hamuje przyswajanie wapnia i działa pobudzająco ( dziecku więc trudno po niej zasnąć). Nie jest to więc godny polecenia napój dla dziecka. Znacznie zdrowsze niż zwykła herbata są dla maluchów herbatki z suszonych owoców, np. aronii, tarniny,głogu,jagód, jarzębiny, porzeczek, malin i dzikiej róży. Bez obawy można poić malucha naparem z hibiskusa, lipy, mięty,rumianku. Niektóre mieszanki herbat ziołowych czy owocowych dosładzane są korzeniem lukrecji - on także jest bezpieczny dla dzieci.

I jak ilość

Ile płynów powinien dostawać maluch? Najlepiej by codziennie wypijał 100 ml na 1 kg ciała. Jak sprawdzić ile wypił? Można używać butelki z podziałką. Pamiętaj jednak,że woda znajduje się także w innych posiłkach, np. zupach, deserach (kisielu), koktajlach oraz owocach.

J  jak jogurty

Szkrab może je pić w dwunastym miesiącu życia, niezależnie od tego, czy jest karmiony naturalnie, czy też sztucznie. Jeśli nie jest uczulony na mleko, to powinien codziennie wypijać przynajmniej jeden kubeczek kefiru lub jogurtu. Wybieraj te naturalne, szczególnie gdy maluch jest alergikiem, ponieważ rzadziej uczulają. Zawierają też mniej cukru, a ich smak możesz sama wzbogacić, dodając nieuczulające owoce.

K jak kakao

Jest bogatym źródłem magnezu wspomagającego funkcjonowanie układu nerwowego, a także żelaza i potasu. Niedawno naukowcy odkryli w nim również sporo przeciwutleniaczy - związków, które m.in. zapobiegają nowotworom i chorobą serca oraz spowalniają procesy starzenia. To jednak propozycja dla smyka, który skończył roczek, ale nawet w tym wieku nie powinien dostawać go częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Kakao pite w nadmiarze utrudnia wchłanianie wapnia. Może też alergizować!

K jak koncentraty

Soki w koncentracje to prawie włącznie cukier! Nie mają tylu wartości odżywczych i witamin (choć czasami wzbogaca się je witaminą C), za to pełno tu barwników oraz sztucznych aromatów. Niewątpliwą ich zaleta to cena: są tanie. Lepiej rozcieńczyć je tak bardzo, jak się da.

L jak laktacja

Anyż, koper włoski, czarnuszka - te ziła rzeczywiście wspomagają laktacje, ale przestają działać, jeśli wypijesz więcej niż trzy filiżanki dziennie. Wypływanie mleka wspomagają też ciepłe okłady.

L jak lemoniada

Zrobiona w domu na pewno stanie się przysmakiem każdego maluszka. Wystarczy woda,cytryna i odrobina cukru. Pozwól starszakowi by pomógł Ci ją przygotować.

M jak mleko modyfikowane

W czasie upałów nie podawaj jednak malcowi dodatkowych porcji mieszanki. Jego pragnienie lepiej zaspokoi przegotowana woda.

N jak nocne picie

Jest konieczne dla maluszka, który nie skończył jeszcze sześciu miesięcy. W drugim półroczu możesz stopniowo ograniczyć nocne karmienia.

O jak owocowy kompot

Jest mniej wartościowy niż soczki, ale za to jest pyszny! "Kompot robiony w domu z małą ilością cukru ( lub najlepiej bez niego) na pewno nie zaszkodzi malcowi. Owoce gotuj krótko, by straciły jak najmniej witaminy C. Przygotowując napój, korzystaj z owoców sezonowych np. wiśni. Nie podawaj malcowi kompotu z rabarbaru. Zawiera wyjątkowo dużo szczawianów, związków, które utrudniają wchłanianie wapnia.

P jak próchnica butelkowa

Dzieci nie rodzą się z bakteriami wywołującymi próchnicę. Zarażają się nimi od rodziców lub dlatego, że niewłaściwe karmione i pojone. By uniknąć rozwojowi próchnicy bakterii, pamiętaj o kilku zasadach:
-  Nie oblizuj smoczka. Nie dopuszczalne jest oblizywanie smoczka czy łyżeczki przed włożeniem ich do buzi malca! To nie tylko nieestetyczne , ale i szkodliwe. Właśnie tak przekazuje się mu bakterie próchnicy.
- Nie podawaj przed snem słodkich napojów ani m,leka. Kaszkę lub mleko trzeba podawać dziecku na tyle wcześnie, by zdążyć jeszcze napoić je przed zaśnięciem np. wodą lub naparem rumianku. Jeśli dziecko zaśnie ze smoczkiem w ustach, na jego zębach pozostanie koncentrat cukru, z którego pod wpływem bakterii powstanie silny kwas niszczący zęby. To właśnie tak powstaje próchnica butelkowa.
- Nie dosładzaj napojów. Aby zminimalizować ryzyko rozwoju próchnicy, nie przyzwyczajaj malca do picia słodzonych napojów (herbatek, bardzo słodkich soków owocowych). Potem trudno będzie Ci przyzwyczaić szkraba do pijania bezsmakowej wody.

S jak sok

Na początek najlepsze są soki przecierowe z jabłka, dyni, czy marchewki. Potem stopniowo możesz włączyć soki z innych owoców i warzyw, zawsze sprawdzając, od jakiego wieku maluszek może je pic. dobre  są zarówno soczki klarowane, jak i przecierowe. Te pierwsze lepiej zaspokajają pragnienie, drugie zaś są bardziej pożywne, zawierają tez wiecej błonnika, który reguluje trawienie. Soki maja jednak również minusy. W nadmiarze osłabiają apetyty, podrażniają żołądek, tuczą i mogą być przyczyna rozwolnienia. Lepiej nie podawać  ich dziecku przez smoczek.

T jak termos

Bardzo przydatny na plaży, na spacerze. Dzięki niemu chłodna woda  do picia czy sok nie zmienia się w ciepła zupę, w której błyskawicznie mnożą się bakterie. Utrzymuje temperaturę kilka godzin termos lub termiczny pokrowiec na butelkę.

W jak woda

Maluszkowi, który nie skończył roczku, lepiej nie podawać zwykłej wody z kranu. Najzdrowsza dla dzieci jest woda butelkowana, która ma małą zawartość sodu ( poniżej 20 mg/l). Możesz przygotować na niej mieszankę mleczną lub herbatki czy zupki. Można nią także rozcieńczać naturalne soki (będą wtedy mniej kaloryczne) lub przygotowywać na niej herbatkę. To najzdrowszy napój dla wszystkich, nie tylko dla dziecka!

W jak warzywne soki

Mają mniej cukru niż owocowe. Zawierają błonnik i witaminy, dlatego warto przyzwyczajać już siedmiomiesięcznego  malca do ich smaku i przecierowej konsystencji.

Z jak ziółka

Herbatki z niektórych ziół podawaj tylko przy chorobie, ponieważ mają one przede wszystkim właściwości lecznicze - kwiat czarnego bzu działa napotnie i przeciwgorączkowo, pokrzywa moczopędnie, koper włoski wiatropędnie, a podbiał pomaga przy suchym kaszlu.

Z jak zbożowa kawa

Korzystnie wpływa na wytwarzanie czerwonych ciałek krwi , pobudza apetyt, zwiększa wchłanianie wapnia z mleka. Jest źródłem potasu, manganu, miedzi, żelaza, fosforu. Często tez wzbogaca się ja witaminami ( E,C,E, H, PP, z grupy B). Smyk może ją pić od drugiego roku życia. Można ją podać samą ( ewentualnie lekko posłodzoną) albo dolać do niej mleka. Są też zbożowe kawy smakowe.

Z jak zsiadłe mleko

Zsiadłe mleko jest łatwiej strawne, mniej alergizuje niż słodkie i zawiera bakterie, które korzystnie działają na układ pokarmowy.
CZYTAJ DALEJ
czwartek, 5 maja 2016

Jak wybrać makaron razowy?

Kluski mogą być zdrowe i nietuczące. Wystarczy, że są z mąki z pełnego ziarna. Tylko jak nie dać się oszukać i kupić naprawdę razowy makaron? A przede wszystkim, który wybrać, by był nie tylko dietetyczny, ale i smaczny?

Najlepszy musi mieć:

  1. Mąkę z pełnego przemiału. Aby ją uzyskać, mieli się całe ziarna zbóż wraz z ich zewnętrzną okrywą, czyli łuską oraz zarodkiem. To właśnie tam znajduje się najwięcej cennych minerałów i pierwiastków, np. żelaza, cynku, magnezu i witamin z grupy B. Te części ziarna wyrzuca się przy produkcji białej mąki, dlatego makaron razowy jest zdrowszy.
  2. Dużo błonnika. Makarony razowe mają prawie tyle samo kalorii co jasne, ale zawierają trzy razy więcej błonnika. Ten składnik jest niezwykle sycący i dzięki temu dba o naszą figurę. Potrafi jednak podrażniać układ pokarmowy, dlatego makronu razowego nie powinny jeść osoby z zespołem jelita drażliwego.
  3. Ciemny kolor. Zależy od gatunku użytego zboża i jego stopnia. Przemiału. Makaron może być ciemnobrązowy, co znaczy, że pochodzi z żyta. Jaśniejszy robi się z orkiszu, a żółtobrązowy z pszenicy durum.
  4. Szorstką powierzchnie. Makaron razowy nie ma tak jednolitej struktury jak klasyczny żółty. I dobrze. Na ciemnych nitkach gołym okiem powinno być widoczne łuski i otręby. Najwięcej jest ich w makaronach razowych żytnich i orkiszowych.
Nie warto kupować, gdy jest:
  1. Sztucznie barwiony. Niektóre makarony ciemny kolor zawdzięczają nie razowej mace, ale barwnikom lub dodatkom takim jak imbir czy marchewka. Aby uniknąć pomyłki, czytajmy etykiety.
  2. Zbyt miękki. Po ugotowaniu powinien być twardy od jajecznego. Każdy rodzaj makaronu razowego wymaga innego czasu gotowania, który powinien być zaznaczony na opakowaniu. To ważne, łatwo go rozgotować.
  3. Pokruszony. Dobry makaron nie może być połamany w opakowaniu.Bruzdy i rysy także świadczą o jego niskiej jakości.
CZYTAJ DALEJ

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP